Kemahiran Generik : Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi
Disediakan oleh : Norathirah Syazwani Binti Norman
Pelajar PPISMP IPG tengku Ampuan Afzan (2017)
Definisi Kemahiran Generik
Kemahiran generik adalah kemahiran umum, kualiti, kebolehan dan trait yang harus dikuasai oleh seseorang untuk berjaya dalam pelajaran dan kerjaya mereka.
Jenis-jenis Kemahiran Generik
- Kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi (TMK)
- Kemahiran berfikir
- Kemahiran belajar
- Kemahiran mentaksir dan menilai
- Kemahirah fasilitator
Pengenalan kepada TMK
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) atau Information and
Communication Technology (ICT) adalah teknologi
yang diperlukan untuk memproses data. Ia melibatkan penggunaan komputer
dan perisian-perisian untuk mengubah,
menyimpan, melindungi, memproses, memindah dan mendapatkan maklumat tanpa
mengira tempat dan waktu yang berkenaan pengurusan dan pemprosesan maklumat. Ia
juga boleh membawa maksud sebagai satu proses pengaliran, penyebaran,
pemprosesan dan penyimpanan maklumat menggunakan perantaraan teknologi.
TMK merupakan aplikasi penting dalam kehidupan kita pada
hari ini kerana ianya dapat membantu kita dalam menyampaikan maklumat dan
berhubung antara satu sama lain di seluruh dunia tanpa sempadan dan batasan.TMK
dianggap sebagai pemudah cara yang membantu menyampaikan maklumat dengan pantas
dan mudah.Pada hari ini, penggunaan dan pengaplikasian TMK semakin
berkembang pesat menjadikan satu kepentingan kepada setiap golongan masyarakat
untuk tidak ketinggalan dalam menguasai kemahiran ini TMK.
Menurut Gates (1996) telah meyatakan bahawa adalah suatu
keperluan dan kepentingan teknologi digital dalam mengubah kehidupan manusia.
Beliau menyatakan bahawa kita sedang menuju
ke arah satu revolusi baru dan merentasi ambang teknologi yang akan mengubah
cara hidup kita dalam aktiviti membeli belah, bekerja, belajar dan
berkomunikasi antara satu sama lain.
Menurut Robertson (1998) teknologi
maklumat dan komunikasi (TMK) dapat
ditakrifkan sebagai pelbagai bentuk peralatan dan sistem yang digunakan untuk
memproses, mengurus, memanipulasi, memindah, menyimpan dan menyebarkan maklumat
melalui media elektronik. Pada hari ini,
TMK digunakan dalam hampir semua aspek kehidupan dan pengaruhnya dijangkakan
akan membawa impak yang lebih besar terhadap dunia akan datang.
Perkembangan pesat Teknologi Maklumat dan Komunikasi
(TMK) memberi kesan kepada hampir semua
aspek kehidupan termasuklah pendidikan. Sistem pendidikan guru di negara kita
turut dipengaruhi TMK, khususnya berkaitan aplikasi TMK dalam latihan
pengajaran dan pembelajaran. Menyedari betapa pentingnya pengetahuan dan kemahiran
ICT, pihak kerajaan dan swasta telah menyediakan kemudahan di pusat ICT untuk
orang ramai mendapatkan pendedahan, pengetahuan, dan perkhidmatan yang
berkaitan. Oleh yang demikian, anggota masyarakat perlu memanfaatkan kemudahan
ICT yang ada di tempat masing-masing untuk mendapatkan pengetahuan dan
kemahiran demi untuk pemajuan diri, keluarga dan masyarakat.
Contoh-contoh alat
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK)
Terdapat banyak jenis alat teknologi maklumat dan komunikasi
iaitu terbahagi kepada dua jenis media massa seperti media cetak dan media
elektronik.Contoh alat-alat media cetak ialah buku, majalah, surat khabar dan novel.
Alat-alat media elektronik pula ialah televisyen, radio, computer dan telefon
bimbit.
Peranan Teknologi
Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam pendidikan
TMK dimanfaatkan dan diaplikasikan dalam bidang pendidikan bagi menyokong dan mempermudahkan proses pengurusan dan pentadbiran pendidikan, pengajaran dan pembelajaran (P&P) serta pendidikan sepanjang hayat. Pihak kerajaan telah menekankan kepentingan aspek TMK pada semua peringkat terutamanya pada peringkat sekolah di negara Malaysia. Oleh yang demikian, pelbagai transformasi pendidikan telah dilakukan oleh pihak KPM dengan menerapkan dan mengaplikasikan unsur TMK dalam proses pembelajaran dan pengajaran di sekolah agar dapat meningkatkan kualiti pendidikan dalam negara kita. Pihak KPM juga telah menyediakan infrastruktur seperti makmal komputer serta alat seperti komputer dan projektor LCD. Teknologi komputer mempunyai pelbagai fungsi dalam bidang pendidikan termasuklah untuk memproses data, persembahan maklumat serta membantu proses pengajaran dan pembelajaran.
Menurut Taylor (1980), beliau telah mengklasifikan aplikasi-aplikasi teknologi komputer kepada tiga mod iaitu tutor, tutee dan tool. Mod tutor adalah proses mengajar dengan mempersembahkan maklumat, menilai respons pelajar dan memberi maklum balas yang sesuai seperti latih tubi dan tutorial. Mod tutee adalah komputer bertindak sebagai pelajar manakala pengguna sebahai pengajar. Mod tool pula apabila guru atau pelajar menggunakan komputer sebagai alat untuk membuat kerja seperti pemprosesan data dan persembahan.
Holmes (1999), memberikan pandangan
bahawa integrasi teknologi dalam P&P memerlukan guru yang bersedia dan
fleksibel dalam menggunakan teknologi dalam kaedah pengajaran harian dengan
mata pelajaran yang diajar. Mempelajari bagaimana menggunakan komputer belum
mencukupi untuk membolehkan guru menggabungkan teknologi dalam P&P. Elemen
yang penting dalam mengintegrasi teknologi ialah pemahaman guru terhadap isi
pengajaran dan implikasi berhubung dengan teknologi.
Kebolehan menstruktur dan menyusun
maklumat untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran merupakan kemahiran yang
perlu ada pada setiap orang guru dalam zaman maklumat ini. Sistem pendidikan
kini mengalami perubahan berikutan dengan perkembangan teknologi komputer dan telekomunikasi.
Secara tidak langsung ia akan mempengaruhi kurikulum serta proses pengajaran
dan pembelajaran dan sekolah akan dibanjiri oleh maklumat yang dibawa oleh
teknologi-teknologi maklumat baru. Oleh itu proses pengajaran dan pembelajaran
memerlukan pendekatan yang lebih inovatif untuk mengambil peluang daripada
perkembangan teknologi maklumat serta untuk menghadapi cabaran ini, guru,
pelajar, pusat sumber pendidikan,ibu bapa dan Kementerian Pendidikan mestilah
menilai semula peranan masing-masing bersesuaian dengan revolusi zaman
maklumat.
Peranan TMK dalam pendidikan :
- TMK
sebagai gudang Ilmu dan pemudah cara untuk mencari maklumat dan ilmu yang luas
tanpa batasan.
- TMK digunakan sebagai alat bantu dan memudahkan proses pembelajaran.
- ·TMK
sebagai alat dalam pengurusan dan pentadbiran pusat pendidikan atau sekolah.
Kelebihan penggunan TMK dalam pendidikan
- Guru-guru dapat memeperluaskan lagi capaian ilmu dan tidak bergantung kepada buku teks mahupun bahan bacaan di pusat sumber sahaja.
- Guru dapat menyediakan satu suasana pembelajaran mengikut situasi yang hampir sebenar dalam pengajaran mereka.
- Sesi pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih menarik menggunakan pelbagai perisian komputer yang tersedia daripada menggunakan buku teks semata-mata.
- Memudahkan pelajar dan guru mencari maklumat yang sukar diperoleh dengan mudah dan pantas.
- Dapat melakukan sesi pembelajaran dari jarak jauh.
- Menjadikan murid dan guru sentiasa berminda kreatif dan sentiasa berusaha untuk memperbaiki penguasaan ilmu dan kemahiran melalui pelbagai bidang ilmu yang tersedia di alam maya.
- Guru dapat menyediakan malumat dan ilmu baru yang sentiasa dikemaskini fakta dan ideanya kepada pelajar.
- Guru dapat melatih murid untuk belajar secara sendiri tanpa bantuan guru sepenuhnya.
Cara-cara yang digunakan dalam pembelajaran TMK.
- Tutorial
TMK diakatakan untuk pembelajaran tutorial apabila diguna untuk menyampaikan kandungan pelajaran berdasarkan urutan yang telah ditetapkan. Pembelajaran tutorial ini merangkumi pembelajaran ekspositori, demonstrasi sesuatu fenomena yang ditunjukkan dan dikawal urutan babaknya oleh sistem dan latihah atau latihtubi yang dikawal oleh sistem.
Cara menggunakan alat TMK untuk pembelajaran tutorial ialah komputer dan perisian pendidikan sama ada yang disimpan dalam CD-ROM, cakera keras ataupun laman web.
Cara menggunakan alat TMK untuk pembelajaran tutorial ialah komputer dan perisian pendidikan sama ada yang disimpan dalam CD-ROM, cakera keras ataupun laman web.
- Penerokaan
Penggunaan TMK untuk pembelajaran penerokaan berlaku apabila TMK digunakan sebagi medium untuk mencari dan mengakses maklumat daripada CD-ROM, Internet, portal maklumat dan sebagainya. Selain itu cara menjadikan alat TMK sebagai pembelajaran penerokaan ialah dengan mengalami, memepelajari dan mengkaji sesuatu fenomena secara simulasi dan melihat demonstrasi sesuatu kejadian yang urutan babaknya boleh dikawal oleh murid.
Melalui pembelajaran penerokaan, murid boleh mengawal dan menetukan maklumat yang diterima melalui TMK. Ini berbeza dengan pembelajaran tutorial di mana murid hanya menerima bahan pelajaran yang dikawal dan ditentukan oleh sistem.
- Aplikasi
TMK sebagai alat aplikasi apabila membantu murid melaksanakan tugasan pembelajaran, bukan sebagai mekanisme penyaluran maklumat P&P.
Contohnya penggunaan perisian aplikasi umum seperti pemproses perkataan oleh murid dalam meghasilkan karangan atau penggunaan perisian hamparan elektronik untuk memplot graf.
- Pemudah Komunikasi
TMK dikatakan sebagai alat pemudah komunikasi apabila diguna untuk memboleh murid dan guru daripada lokasi yang berbeza menghantar, menerima dan berkongsi maklumat yanng pelbagai bentuk. Kemajuan TMK pada hari ini membolehkan komunikasi dilakukan dalam pelbagai mod seperti teks, grafik, audio atau video.
Kebolehan komuniksi ini memudahkan murid bertukar maklumat antara satu sama lain. Ini adalah merupakan satu cara pembelajaran yang berupaya membuka minda mereka dan menjadikan suasana pembelajaran lebih menarik. Alat TMK ini boleh meningkatkan penglibatan murid dalam proses pembelajaran melalui berkumpulan yang bersifat global.
Kesimpulan
Kemahiran penggunaan TMK dalam bidang pendidikan adalah langkah awal kerajaan ke arah mewujudkan masyarakat yang berteknologi dan maju. Langkah ini juga merealisasikan matlamat falsafah pendidikan yang telah ditetapkan bagi menangani isu dan cabaran pendidikan masa kini dan akan datang. Bagi mencapai matlamat pendidikan di Malaysia, satu anjakan paradigma diperlukan dalam cara pemikirtan dan penggunaan teknologi. Guru merupakan agen perubahan yang terpenting dalam mencapai hasrat negara ini. Dalam era dunia tanpa sempadan ini, pelajar perlu menggunakan dan memanfaatkan setiap kecanggihan teknologi yang ada agar tidak ketinggalan dalam bidang pendidikan yang banyak menggunakan kemahiran TMK. Bidang TMK memang telah banyak memberi manfaat kepada pelajar dalam meninkatkan kemahiran belajar. TMK telah mengubah cara pembelajaran pelajar dengan menjadikannya lebih mudah, menarik dan tidak membebankan. Kemajuan TMK mampu menjimatkan masa dan tenaga, malah memudahkan pemindahan maklumat dan berlaku dalam ruang maya, kini telah semakin menjadi realiti dalam dunia pendidikan di Malaysia.
Video :
Rujukan :
Sandra Rahman, Abu Bakar Nordin dan Norlidah Alias. 2013. Penggunaan ICT Merentas Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK): Tinjauan di Prasekolah Kementerian Pendidikan Malaysia. Jurnal Kurikulum & Pengajian Asia Pasifik 1: 12-18.
Abd. Rahim Abd. Rashid. 2005. Profesionalisme Keguruan Prospek dan Cabaran.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Link berkaitan dengan tajuk ini :
http://tmk4.weebly.com/
https://www.scribd.com/document/346972800/Dasar-Teknologi-Maklumat-Dan-Komunikasi-Dalam-Pendidikan-Malaysia
http://eprints.utm.my/6580/4/sitinuradibahmp051222d07tttCHAP1.pdf
https://www.academia.edu/31079764/TEKNOLOGI_MAKLUMAT_DALAM_PENDIDIKAN
https://www.researchgate.net/profile/Mohd_Firdaus_Mohd_Helmi/publication/312763120_Integrasi_Teknologi_Maklumat_dan_Komunikasi_serta_Literasi_Maklumat_Dalam_Pengajaran_dan_Pembelajaran_Kepentingan_Pusat_Sumber_Sekolah/links/588819f2aca272b7b45261b4/Integrasi-Teknologi-Maklumat-dan-Komunikasi-serta-Literasi-Maklumat-Dalam-Pengajaran-dan-Pembelajaran-Kepentingan-Pusat-Sumber-Sekolah.pdf
http://eprints.utm.my/6580/4/sitinuradibahmp051222d07tttCHAP1.pdf
https://www.academia.edu/31079764/TEKNOLOGI_MAKLUMAT_DALAM_PENDIDIKAN
https://www.researchgate.net/profile/Mohd_Firdaus_Mohd_Helmi/publication/312763120_Integrasi_Teknologi_Maklumat_dan_Komunikasi_serta_Literasi_Maklumat_Dalam_Pengajaran_dan_Pembelajaran_Kepentingan_Pusat_Sumber_Sekolah/links/588819f2aca272b7b45261b4/Integrasi-Teknologi-Maklumat-dan-Komunikasi-serta-Literasi-Maklumat-Dalam-Pengajaran-dan-Pembelajaran-Kepentingan-Pusat-Sumber-Sekolah.pdf
terima kasih. Maklumat yang sangat berguna. awak mesti cantik
ReplyDeletehai saya peminat awak. saya doakan awak jadi pelajar cemerlang di IPGKTAA
ReplyDelete